d:mag | Et magasin fra DIPS ASA 1-2013 - page 32

SMÅNYTT
32
1-2013
Enklere å
bestille time
Nok mat nå
Glad i mat? Nå kan du få gaffelen
til å diskret minne deg på at du bør
slutte å hive innpå. Ikke bare forteller den
deg når nok er nok, den sier også fra hvis
den mener du spiser for fort. ­Gaffelen heter
HAPIfork. Saken vibrerer når den mener du gjør
feil. Bon apetit! (The Telegraph)
Løp ute
innendørs
Så er den her: Tredemølla med
utsikt. For veiledende pris på
drøyt 18.000 norske kroner får
du muligheten til å ta din daglige
joggetur langs Route 66. I det
du begynner å bli lei av utsikten
kan du alltids kjøpe deg et nytt
landskap for 3000 kroner stykk.
Zome Dome kommer uten lyd,
slik at soundtracket til utsikten
må du skaffe deg selv. (Connec­
ted Health)
Volvat Medisinske Senter har utviklet en app som gir pasientene
enkel tilgang til tjenesteinformasjon og timebestilling.
Norfakta kan vise til at hver tredje nordmann synes det tar for
lang tid å få kontakt med fastlegen sin. 23 prosent oppga at de ventet
over 10 minutter før de ble besvart sist gang de ringte sin fastlege.
Volvat har tatt konsekvensene av disse signalene og har i samarbeid
med Pingbull og DIPS ASA lansert en ny tjeneste for timebestilling
via mobilen – en løsning hvor man faktisk booker time direkte i
legenes egne kalendre!
Løsningen gir pasientene tilgang til navngitte leger og spesialister
direkte fra mobiltelefonen, slik at man kan bestille time hos den
man ønsker. Pingbull har utviklet løsningen, basert på publiserings­
systemet Wordpress. DIPS har levert et moderne grensesnitt som
Pingbull har brukt for å lage sluttbrukerløsningen. Utviklingen av
løsningen har skjedd i tett samarbeid med webansvarlig Mads Bjerke
i Volvat.
Timebestillingsløsningen er en del av en styrket digital satsning
hos Volvat. Det private legesenteret mottok i fjor 27 969 timebestil­
linger via sine web-sider, som er en økning på 40 prosent fra året før.
DIPS ønsker å legge til rette for bruk av mobile løsninger i samar­
beid med sine kunder, og gjerne ved å legge til rette for at tredjepart
utvikler brukergrensesnittene.
Volvat bruker grensesnittet fra DIPS til timebestilling for pasien­
ter. Dette kan utvides mot tjenester for endring av time på offentlige
sykehus via nasjonal helseportal og lignende grensesnitt kan også
være aktuelt i forhold til mobile applikasjoner på sykehus. Løsnin­
gen som DIPS har laget kan brukes også av sykehus selv om det må
gjøres endringer i arbeidsprosessene rundt henvisningsbehandling
og tilgjengeliggjøring av legenes timer for bestilling.
HIPPE HELSEDINGSER
1...,22,23,24,25,26,27,28,29,30,31 33,34,35,36
Powered by FlippingBook