d:mag | Et magasin fra DIPS ASA. Nr. 1-2015 - page 32

dips nytt
32
1-2015
– En flott anerkjennelse, sier Jarle Våtvik som
i pur glede spiller luftgitar på gigantsjekken
fra DIPS ASA. Han var ikke oppmerksom på
at DIPS fantes før studiekameraten kom over
oppslaget om DIPS sin programmeringskon-
kurranse under et opphold på SINTEF.
– Appen som vi har utviklet stammer fra
idébanken til Sykehuset Østfold, som vi har
vært så heldige å få samarbeide tett sammen
med. Vi har alle svært gjerne lyst til å ta appen
videre til et konkret produkt, men ennå er den
på konseptstadiet, sier Våtvik.
Interaksjonsdesign
De har skjønt at appen har godt potensiale,
basert på de solide tilbakemeldingene de har
fått på den. Først ved Høgskolen i Østfold, og
senere nå fra DIPS.
n
Av pur glede spiller
Jarle Våtvik luftgitar på
gigantsjekken fra DIPS
ASA.
Foto: Daniela Blauhut,
Høgskolen i Østfold
Vinnerlaget utdanner seg
innen industriell design ved
Avdeling for ingeniørfag på Høg-
skolen i Østfold, og arbeidet de
vant med er gjort i faget inter-
aksjonsdesign. «Husk»-appen
skal enkelt og greit minne
deg om å ta medisin til riktig
tid. Noe som det kan være
greit å få hjelp til, uansett
om hukommelsen fungerer
som normalt eller ikke.
DIPS ASA ser verdien
av å arrangere konkur-
ranser som denne, blant
annet for å rekruttere
fagfolk til sitt arbeid og
for å markedsføre seg i
I DIPS ASA bruker gir de unge,
motiverte studenter sine beste ideer,
slik at de kan bidra til økt innovasjon.
– Dette er en vinn-vinn-situasjon for både
oss og studentene. Vi setter dem til å utforske
videre på gode ideer vi har liggende, som vi
tror kan bli til nye produkt. Studentene skriver
så sin bachelor basert på det de finner ut. Vi
får en grundig rapport, og ser hva som gjen-
står før produktet kan utvikles. Studentene
får oppleve innovasjon og programutvikling
i praksis, forklarer Runar Ovesen Hjerpbakk,
utviklingsleder ved DIPS Trondheim.
Dermed er det alltid en stor opptur å ta inn
studenter, fordi veilederne i DIPS er minst
like nysgjerrig på hva studentene klarer å
finne ut som de blivende dataingeniørene er
selv.
Fra idé til produkt
– På skolebenken lærer du lite om hvordan
du går fra idé til ferdig produkt. Det lærer de
mye om her. Nå er det uansett bare en pro-
totyp de får lage, men gjennom den lærer vi
dem opp i testdreven utvikling, og studentene
lager både windows- og tabletversjoner.
Får studentene noen gang direkte kontakt
med potensielle kunder av produktet?
– Takket være stor velvilje fra St. Olavs
Hospital får vi lov til å la studentene kjøre
reelle brukertester sammen med helseperso-
nell der. Selvsagt i en mye mindre skala enn
en vanlig brukertest, men slik får de erfaring
med hvor viktig og nyttig det er å gjøre tester
med brukeren, sier Hjerpbakk.
Studentene får tilgang til de ideer somDIPS
i utgangspunktet har tro på, og ennå har det
ikke hendt at studentens funn har ført til at
Studentdrevet innovasjon
Vant med
huske-app
Å huske å ta medisinen kan være en utfordring
for både gammel og ung. DIPS ga 50.000 kroner
i premie til fem studenter som har utviklet en app
som kan hjelpe hukommelsen.
1...,22,23,24,25,26,27,28,29,30,31 33,34,35,36
Powered by FlippingBook